Ogólnopolski Konkurs Historyczny
- ZGŁOSZENIE UDZIAŁU
- INFORMACJA O KONKURSIE
- NAGRODY DLA LAUREATÓW
- WYRÓŻNIENIA DLA UCZNIÓW
- WYRÓŻNIENIA DLA SZKÓŁ I NAUCZYCIELI
- OPINIE NA TEMAT POPRZEDNIEJ EDYCJI KONKURSU
- REGULAMIN
- Sprawdź wyniki
Uwaga! Z powodu awarii nie dostaną Państwo maila potwierdzającego, zgłoszenia są widoczne u nas w panelu. Przepraszamy za powstałe zamieszanie.
Nauczyciel (Szkolny Koordynator Konkursu) może zgłosić uczniów do konkursu wysyłając internetowe zgłoszenie przez formularz który znajduje się poniżej lub w przypadku problemów klikając poniższy link Alfik Historyczny(otwiera formularz na pełnym ekranie) do dnia 1.03.2023 r. Koszt uczestnictwa jednego ucznia w konkursie to 14 zł. Warunkiem przystąpienia szkoły do konkursu jest udział w nim minimum 11 uczniów (szkoły, nie klasy). Dwie lub kilka szkół mogą zgłosić wspólnych uczestników, wówczas konkurs odbędzie się w jednej z nich (w tej, która wyśle zgłoszenie). Po zgłoszeniu szkoły do konkursu, Szkolny Koordynator otrzyma przesyłkę zawierającą dokładną instrukcję przeprowadzenia konkursu, karty odpowiedzi, kopertę – sprawozdanie i zaklejoną kopertę z testami. Otrzymaną przesyłkę należy otworzyć natychmiast, natomiast zaklejoną kopertę z testami dopiero po wypełnieniu przez uczestników danych osobowych na kartach odpowiedzi podczas konkursu. W przypadku braku przesyłki do dnia 10.03.2023 r. wymagany jest kontakt na biuro@jersz.pl
O szczegółach konkursu czytaj w regulaminie dostępnym w zakładce po boku.
INFORMACJA O KONKURSIE
Celem konkursu Alfik Historyczny jest zainspirowanie dzieci i młodzieży do poznawania historii. Zarówno tej bliższej, dotyczącej dziejów Polski, jak i tej, która obejmuje wiedzę o przeszłości Europy i świata. Nadrzędne jest kreowanie tzw. myślenia historycznego, czyli świadomości dziejów oraz roli człowieka w nich. Oprócz znajomości faktografii, istotna w rozwiązywaniu zadań będzie umiejętność kojarzenia faktów i łączenia ich w ciąg przyczynowo - skutkowy. Uczeń decydujący się na podjęcie walki o konkursowe laury zmierzy się także z pytaniem o jego własne miejsce w historii. Wielu z uczniów potraktuje konkurs jako możliwość sprawdzenia swojej wiedzy, inni odkryją, że nauka historii nie musi być żmudnym zapamiętywaniem dat, postaci i wydarzeń mających miejsce w minionych wiekach.
Udział w konkursie pomaga uczestnikom zdobyć dodatkowe punktów w staraniach o przyznanie stypendiów oraz ułatwia osiąganie lepszych wyników w szkole dzięki utrwalaniu, poszerzaniu i porównaniu swojej wiedzy w skali ogólnopolskiej.
Konkurs w postaci testu jednokrotnego wyboru jest przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych od klasy 4 do 8. Pytania konkursowe zostały opracowane w oparciu o wytyczne nowej podstawy programowej, dostrzegającej w rozwijaniu myślenia historycznego kluczową rolę przedmiotu historia w szkole. Zmaganie z pytaniami o przeszłość będzie nie tylko sprawdzeniem wiedzy, ale również fascynującą przygodą!
Alfik Historyczny 2022 |
|
Klasa |
Wymagania (podstawa programowa)
|
IV |
1. Elementy historii rodzinnej i regionalnej. 2. Najważniejsze elementy polskiego dziedzictwa kulturowego. 3. Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej: Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Wielki, królowa Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zawisza Czarny, Mikołaj Kopernik, Augustyn Kordecki, Stefan Czarniecki, Jan III Sobieski, Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski, Józef Wybicki, Romuald Traugutt, Maria Skłodowska-Curie, Józef Piłsudski, Eugeniusz Kwiatkowski, “Zośka”. “Alek”, “Rudy”, Witold Pilecki, Jan Paweł II, bohaterowie “Solidarności”. 4. Refleksja nad historią jako nauką.
Spośród wskazanych w podstawie programowej treści ponadprogramowych: 4) Zakony w Polsce. Rozwój piśmiennictwa i rolnictwa. 5) Zamki i rycerze. Znaczenie, uzbrojenie, obyczaje. 6) Złoty wiek kultury polskiej. Osiągnięcia architektury i sztuki – Wawel. 9) Obiady czwartkowe króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Rozkwit kultury za ostatniego króla. 10) Strajk dzieci we Wrześni. Udręki niewoli, germanizacja, rusyfikacja. r. |
V |
|
VI |
Treści tożsame z zakresem podstawy programowej obowiązującej dla klasy VI:
Wielkie odkrycia geograficzne. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Początki Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Rzeczpospolita Obojga Narodów i jej sąsiedzi w XVII wieku. Europa w XVII i XVIII wieku. Rzeczpospolita Obojga Narodów w I połowie XVIII wieku. Powstanie Stanów Zjednoczonych. Wielka rewolucja we Francji. Rzeczpospolita w dobie stanisławowskiej. Walka o utrzymanie niepodległości w ostatnich latach XVIII wieku. Epoka napoleońska. Zakres chronologiczny: od II poł. XV wieku (schyłek średniowiecza) do końca epoki napoleońskiej (1815 r.). |
VII |
Tożsamy z zakresem obowiązującej podstawy programowej dla klasy 7 (od kongresu wiedeńskiego do początku II wojny światowej - 1815-1939):
1. Europa po kongresie wiedeńskim. 2. Ziemie polskie w latach 1815–1848. 3. Europa i świat w II połowie XIX i na początku XX wieku. 4. Powstanie styczniowe. 5. Ziemie polskie pod zaborami w II połowie XIX i na początku XX wieku. 6. I wojna światowa. 7. Sprawa polska w czasie I wojny światowej. 9. Europa i świat po I wojnie światowej. 10. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. 11. Wznoszenie państwowego gmachu II Rzeczypospolitej. 12. Społeczeństwo i gospodarka II Rzeczypospolitej. 13. Droga do wojny. |
VIII |
|
Tygodniowy udział
w Wakacyjnym Obozie Talentów
Dofinansowany w 100% lub 82% wartości.
Bony upominkowe
do wykorzystania w internetowej księgarni Gandalf.com.pl
np. o wartości 100 zł, 200 zł lub 250 zł
Wyróżnienia dla uczniów biorących udział w konkursach programu Łowimy Talenty są przyznawane na 4 poziomach:
- Dyplom Laureata otrzymuje każdy nagrodzony w konkursie uczeń za najwyższe wyniki w danym konkursie.
- Dyplom Uznania za zdobycie bardzo dobrego wyniku w konkursie otrzyma odpowiednio uczeń, który uzyskał ponad 80% punktów w danym konkursie.
- Dyplom Uznania za zdobycie dobrego wyniku otrzyma uczeń, który przekroczy próg 75% punktów.
- Pozostali uczestnicy otrzymują Dyplom Uczestnika Konkursu.
Progi mogą zostać obniżone. Wyróżnienia są przekazywane do szkół łącznie z wynikami danego konkursu.
Program honoruje osiągnięcia dydaktyczne szkół i nauczycieli w postaci przyznania:

- Wyróżnienia dla Nauczyciela – Certyfikat Łowcy Talentów otrzyma Szkolny Koordynator Konkursu, który zgłosił uczestników i przeprowadził w swojej szkole konkurs programu Łowimy Talenty. Wyróżnienia są przekazywane łącznie z wynikami danego konkursu. Tytuł Łowcy Talentów może być przyznany również nauczycielowi przygotowującemu uczestników (laureatów) do danego konkursu, ale wyłącznie na wniosek Szkolnego Koordynatora Konkursu.
- Wyróżnienia dla Szkoły – Certyfikat Szkoły Łowców Talentów otrzyma szkoła ucząca przynajmniej jednego laureata konkursu programu Łowimy Talenty. Wyróżnienia są przekazywane w czerwcu.
- Wyróżnienia dla Szkół – Statuetka Szkoły Łowców Talentów zostanie przyznana szkołom osiągającym ponadprzeciętne wyniki w konkursach programu Łowimy Talenty. O przyznaniu wyróżnienia decyduje liczba laureatów konkursu w stosunku do liczby zgłoszonych do niego uczniów, przy założeniu, że szkoła ma więcej niż dwóch laureatów w danym konkursie i zgłosiła do niego minimum 11 uczniów.
- Uczniowie konkurs oceniają jako trudny i pełen zasadzek, ale bardzo się podobał.
- Ciekawe zadania, dające do myślenia.
- Podobały się pytania "z życia wzięte".
- Konkurs był trudny, ale niektórych odpowiedzi można się było domyślić po kontekście.
- Konkurs jest przejrzysty, dla części uczniów dosyć łatwy, gdyż pracowali nad testami z lat ubiegłych.
- Uczniowie lubią konkursy Jersz - mają wrażenie, ze mogą odnieść sukces (inaczej niż w przypadku olimpiady).
- Wysoki poziom i przejrzyste reguły.
Głogowa, wrzesień 2022 r.
- Organizatorem VIII edycji konkursu ALFIK HISTORYCZNY jest firma edukacyjna Łowcy Talentów – JERSZ.
- Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych - klas 4,5,6,7 i 8 z podziałem na kategorie wiekowe.
- Zawody mają miejsce tylko raz – 15.03.2023 r. w godz. 13:00 - 14:00 (45 minut - test, 15 minut - sprawy organizacyjne). Każda zmiana godziny musi być potwierdzona zgodą organizatora pod rygorem dyskwalifikacji. Uczeń rozwiązuje test w szkole, która go zgłosiła, pod nadzorem Szkolnej Komisji.
- Odpowiedzi zakreślane są na specjalnej karcie odpowiedz tylko i wyłącznie czarnym długopisami, która po zawodach przekazana będzie organizatorowi. Uczeń dostaje tylko jedną taką kartę.
- Warunkiem przystąpienia szkoły do konkursu w wersji stacjonarnej/papierowej jest udział w nim minimum 11 uczniów z całej szkoły oraz przesłanie prawidłowo uzupełnionej KARTY ZGŁOSZENIA do dnia 1.03.2023 r. Kartę zgłoszenia należy uzupełnić na stronie internetowej www,jersz.pl W przypadku mniejszej ilości uczestników konkursu odbywa się online na identycznych zasadach i w tym samym czasie.
- Konkurs może się odbyć na dwa różne sposoby:
a. Papierowa - uczeń pisze konkurs bezpośrednio w szkole przy asyście nauczyciela zgłaszającego lub innej osoby. W tym celu wysyłane są przez organizatora karty odpowiedzi i pytania w formie papierowej. Minimalna liczba osób zgłoszonych to 11.
b. Online - uczeń pisze konkurs przy użyciu komputera z połączeniem do Internetu. W zależności od możliwości konkurs może odbywać się w sali komputerowej, prywatnych laptopach i tabletach przyniesionych do szkoły przy asyście nauczyciela zgłaszającego lub innej osoby. Nie ma minimalnej liczby osób, które muszą być zgłoszone. Informacje na temat konkursu znajdą Państwo w kolejnym punkcie. - Konkurs Online odbywa się w szkole w tym samym czasie co wersja papierowa. Nie ma możliwości przesunięcia jego godziny. Maksymalnie 3 dni przed konkursem na maila osoby zgłaszającej zostaje wysłana wiadomość z linkiem. Pod tym linkiem znajduje się strona konkursu wraz z polami do wypełnienia przez uczniów. Uczestnicy uzupełniają go przed przystąpieniem do konkursu, dlatego prosimy minimum 15 minut przed samym konkursem zalogować się i uzupełnić wymagane pola.
Uczestnik podobnie jak w wersji papierowej uzupełnia pola:
Imię i nazwisko
Klasa
Ministerialny kod RSPO szkoły - dla osób nie znających podany zostanie w mailu z linkiem. - Równo o czasie konkurs wystartuje i aktywny stanie się guzik z rozpoczęciem konkursu. Uczniowie mają tyle samo czasu i takie same pytania co osoby zdające w formie papierowej. Każda zaznaczona lub odznaczona odpowiedź automatycznie jest wysyłana do serwera, po regulaminowym czasie wyświetli się komunikat, że konkurs się skończył. Jeżeli uczeń chce skończyć szybciej, na samym dole strony jest przycisk Zakończ konkurs, po jego naciśnięciu wyświetli się okno z potwierdzeniem zakończenia konkursu. Jeżeli uczeń nie naciśnie zakończenia konkursu, wszystko co do tej pory zaznaczył jest przechowywane u nas na serwerze. Przez cały czas konkursu prosimy o obserwowanie uczniów czy nie rozglądają się i nie używają klawiatury - po wpisaniu danych do pracy potrzeba jedynie myszkę. Dodatkowo by zapobiec przeskakiwaniu pomiędzy zakładkami polecamy stronę konkursu uruchomić na pełnym ekranie przy pomocy przycisku F11 na klawiaturze, w przypadku klawiatur w laptopach możliwe jest wciśnięcie przycisku funkcyjnego FN + F11. Proszę powiadomić uczniów o wyłączeniu telefonów oraz, że posiadamy system zabezpieczeń, który nagrywa poruszanie się na stronie konkursu i wszystkie próby oszukiwania oraz dziwnego zachowania zostaną zgłoszone po konkursie.
- Konkurs jest przedsięwzięciem samofinansującym się. Zebrane fundusze organizator przeznacza na nagrody (40% wpływów) i techniczną obsługę konkursu. W związku z tym proponuje się, aby rodzice ucznia deklarującego udział w konkursie wpłacali wpisowe w wysokości 14 zł. Przewodniczący szkolnej komisji wpłaca z zebranych pieniędzy (od osoby) po 13 zł na konto: Łowcy Talentów – JERSZ GŁOGOWA 22; 62-710 Władysławów SANTANDER BP S.A. nr 29 1090 2457 0000 0001 4154 5853 Koniecznie z dopiskiem AHI
Wpłaty należy dokonać tuż po konkursie tj. do dnia 17.03.2023 r., za faktyczną liczbę startujących. Gdy liczba startujących zmniejszy się o więcej niż 10% zgłoszonych, opłata za każdego uczestnika wynosi 14 zł. Przyjmowane są również zgłoszenia po terminie podanym w punkcie 5 – wpłata na konto wynosi wtedy 14 zł od uczestnika. Pieniądze, które pozostały w szkole, należy przeznaczyć na organizację konkursu i nagrody szkolne. W przypadku braku wpłaty lub niedopłaty wstrzymywane są wyniki (zobacz punkt 12). - Faktury VAT są wystawiane w ciągu 7 dni od momentu wniesienia opłaty za udział w konkursie, na konto Organizatora, na podstawie kompletnych danych interesanta, które zostaną dostarczone w terminie na adres e-mail biuro@jersz.pl lub w formularzu zgłoszeniowym.
- Test konkursowy jest testem jednokrotnego wyboru zawierającym 10 zadań za 3 punkty, 10 zadań za 4 punkty i 10 za 5 punktów z odpowiedziami A, B, C, D. Jeżeli wśród nich jest poprawna, uczeń zaznacza ją na karcie odpowiedzi, jeżeli tak nie jest, zaznacza
na karcie odpowiedzi E. Na starcie uczeń otrzymuje 30 punktów, za poprawną odpowiedź odpowiednio 3, 4 lub 5 punktów, za brak odpowiedzi 0 punktów, za błędną odpowiedź odejmuje się mu ¼ punktów przeznaczonych na zadanie. - Zwycięzcy konkursu otrzymają nagrody: A) Wakacyjny Obóz Talentów, B) Wakacyjny Obóz Talentów z dopłatą, Nagrody z pkt A i B mogą nie zostać przyznane, jeśli brak jest odpowiednich funduszy wygospodarowanych w toku konkursu. C) nagrody rzeczowe.
Nagrodę w postaci obozu można we własnym zakresie sprzedać (przekazać) innej osobie lub zamienić na nagrodę wymienioną w punkcie C (informacja o obozie jest dostępna na stronie www.jersz.pl). Dyplom laureata otrzymuje każdy nagrodzony uczeń. Odpowiednio uczeń, który uzyskał ponad 80% punktów, otrzyma dyplom uznania za zdobycie bardzo dobrego wyniku, a uczeń, który przekroczy próg 75% punktów, dyplom uznania za zdobycie dobrego wyniku w konkursie. Progi mogą zostać obniżone. Pozostali uczestnicy otrzymują dyplom uczestnika konkursu. - Rozdział nagród będzie proporcjonalny do udziału uczniów z poszczególnych klas, w przypadku małej liczby startujących mogą nie być przyznane nagrody w formie obozu.
- Organizator zobowiązuje się przekazać wyniki najpóźniej 6 tygodni po konkursie.
- Reklamacje należy zgłaszać do dziewięciu tygodni po konkursie, po tym terminie materiały konkursowe zostaną zniszczone.
- Jeżeli uczeń jest przekonany, że jakieś zadanie (pytanie) testu konkursowego jest źle sformułowane i trudno o jednoznaczne odpowiedzi powinien to zgłosić do sprawozdania pisanego przez szkolne jury konkursu. Wypełnienie karty odpowiedzi jest częścią konkursu. Błędne wypełnienie karty nie może być podstawą do reklamacji.
- Organizator zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia dodatkowego testu sprawdzającego w przypadku wyników wskazujących na brak samodzielnej pracy uczestników konkursu, a w szczególnie rażących przypadkach do dyskwalifikacji szkoły.
- Pełnoletni uczestnicy oraz rodzice i opiekunowie prawni niepełnoletnich uczestników, w chwili wniesienia opłaty za uczestnictwo w konkursie, wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych uczestnika (klasa oddział i numer w dzienniku) na potrzeby realizacji konkursu.
- Testy konkursowe z kartami odpowiedzi i instrukcją dla Szkolnego Koordynatora Konkursu zostaną przesłane do szkół do dnia 10.03.2023 r. W przypadku braku przesyłki w w/w terminie wymagany jest kontakt do godziny 12:00 na biuro@jersz.pl
- Konkurs należy przeprowadzić zgodnie z regulaminem i instrukcją, która będzie przesłana wraz z materiałami konkursowymi. Instrukcja może wprowadzić drobne zmiany regulaminu. Na stronie www.jersz.pl znajduje się aktualny regulamin konkursu ALFIK HISTORYCZNY. Informacje na temat przebiegu konkursu i jego zmian np. terminu będą aktualizowane na bieżąco na stronie www.jersz.pl.
- W czasie trwania konkursu, uczeń może mieć ze sobą czystą kartkę i wykorzystać ją jako brudnopis. Komisja winna sprawdzić kartki uczniów przed rozpoczęciem się konkursu. Uczniowie nie mogą się wymieniać kartkami, ani korzystać w czasie pracy z
niedozwolonych materiałów i pomocy dydaktycznych oraz z kalkulatora i środków łączności, w tym z telefonów komórkowych, smartfonów itp.
Życząc Wam sukcesów,
serdecznie zapraszamy do udziału w Ogólnopolskim Konkursie ALFIK HISTORYCZNY!
Pozdrawiamy!
Komitet Organizacyjny Konkursu
Łowcy Talentów - Jersz